Użyteczność / usability

usabilityUżyteczność serwisu WWW to taka jego budowa, że użytkownik czuje się swobodnie i pewnie, gdy eksploruje ten serwis. Dobre usability sprawi, że użytkownicy pokochają Twój serwis. Zwiększy się również skuteczność Twojej oferty sprzedażowej.

Jeśli miałbym wymieć jedną jedyną rzecz, która przy niskiej inwestycji zwraca się wielokrotnie, to prawdopodobnie wymieniłbym zwiększenie użyteczności serwisu internetowego. Dlaczego? Bo inwestując od tysiąca do kilku – kilkunastu tysięcy złotych (przy dużych projektach cena oczywiście wzrasta), uzyskujesz długofalowe zwiększenie skuteczności Twojego serwisu internetowego (sklepu, bloga itp.). Zatem zwrot z inwestycji jest w przypadku usability niesamowity. Żeby nie być gołosłownym, podam Ci przykład.

Załóżmy, że masz sklep internetowy. Nie ważne co sprzedajesz, powiedzmy, że zabawki dla dzieci (które oczywiście kupują rodzice). Promujesz swój sklep. Płacisz za pozycjonowanie (dobra rada: pozycjonuj samodzielnie). Wykupujesz reklamę w wyszukiwarkach, typu Google AdWords. Robisz wpisy na forach i blogach tematycznych. Wykupujesz mailingi itp. OK. Załóżmy, że Twój sklep odwiedza 600 osób dziennie (całkiem sporo). 600 unikalnych użytkowników, którzy w jakiś sposób trafili do Twojego sklepu internetowego. Załóżmy, że statystycznie jedna na 300 osób coś kupuje u Ciebie. Mało? Też tak myślę, ale wiele sklepów nawet takiej konwersji nie osiąga!

Powiedzmy, że na jednym kliencie średnio zarabiasz na czysto 50 zł. Masz 600 odwiedzin dziennie, co trzysetny coś kupuje, zatem masz 2 klientów na dzień. Dają Ci zarobić dziennie średnio 100 zł na rekę. No dobra. Sklep działa 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, więc masz z niego 3000 zł miesięcznie na czysto. Ale zaraz, zaraz – a koszty? Załóżmy, że samodzielnie obsługujesz swój sklep internetowy. Koszty reklamy, serwera itp. to np. 1000 złotych. Więc Twój sklep przynosi Ci 2000 zł zysku. Trochę mało, nie sądzisz? W końcu roboty przy sklepie masz bardzo dużo.

Postanowiłeś zainwestować w poprawę użyteczności swojego sklepu.
Zwiększenie usability polega m.in. na:

  • dopracowaniu kolorystyki serwisu
  • odpowiedniej, czytelnej nawigacji
  •  trzymaniu się pewnych standardów (np. logo serwisu powinno znajdować się w lewym górnym rogu i być podlinkowane do strony głównej)
  •  skonkretyzowaniu celu serwisu, czyli skupieniu się na tzw. Najbardziej Oczekiwanej Akcji (NOA) lub inaczej Najbardziej Pożądanej Akcji (NPA)
  •  dopracowaniu linków, nazw podstron, stworzeniu nowych podstron i informacji (np. poradnika kupującego, prezentacji wideo) itp.

 

Co osiągniesz dzięki zwiększeniu użyteczności / usability Twojego serwisu? Zwiększysz jego skuteczność. Poprawa użyteczności ma bezpośredni wpływ na sprzedaż (lub inną Najbardziej Pożądaną Akcję, na jakiej się skupisz).

Wróćmy do przykładu ze sklepem internetowym z zabawkami.
Poprawa użteczności serwisu skutkuje wzrostem jego skuteczności od kilku do kilkuset %! Najczęściej jest to przedział rzędu 50-200%. Załóżmy jednak wartość znacznie zaniżoną od średniej, czyli np. 20% (wartość bardzo łatwa do osiągnięcia w większości przypadków). Zwiększenie konwersji Twojego sklepu o 20% sprawi, że miesięcznie ze sprzedaży wyjdziesz na czysto nie 3000 zł, ale 3600 zł. Koszty pozostają dalej takie same, zatem zarobisz miesięcznie o 600 zł więcej, niż przed zamówieniem usługi zwiększenia użyteczności Twojego sklepu internetowego.

Załóżmy, że zamówiłeś usługę u mnie. Zapłaciłeś 997 zł netto. Ile musisz czekać na zwrot tej inwestycji? Niecałe 2 miesiące. A później z każdym miesiącem masz cały czas większy dochód – zwiększenie usablility pracuje na Twoją korzyść. Raz wydane pieniądze, a efekt długotrwały (najczęściej przynajmniej kilkuletni). Czy masz lepszy pomysł, jak zainwestować 997 zł?

Skorzystaj z formularza zamówienia, zainwestuj 997 PLN netto (1226,31 PLN brutto) i zwiększ skuteczność swojego ebiznesu.

Po otrzymaniu zlecenia, moja praca polega na:

  • analizie Twojego obecnego serwisu
  • konsultacjach z Tobą dla określenia celu / celów działania serwisu
  •  opracowaniu raportu, w którym znajdzie się kilka dużych, kilkanaście średnich i kilkadziesiąt mniejszych modyfikacji zwiększających skuteczność Twojego serwisu
  •  w razie potrzeby, w cenie usługi jest również sporządzenie przeze mnie modyfikacji graficznych, obrazujących proponowane zmiany w serwisie.

Jedna uwaga: wynikiem końcowym tej usługi jest raport w formacie pdf oraz ewentualne grafiki, które są częścią integralną raportu. Usługa ta nie obejmuje wprowadzania w życie opracowanych modyfikacji – tę pracę wykona Twój webmaster, Ty samodzielnie lub ewentualnie polecona przeze mnie osoba.